مقالات

بررسی تکنولوژی voip

بررسی تکنولوژی voip

در رابطه با بررسی تکنولوژی voip یا ویپ، مخفف عبارت انگلیسی Voice Over IP  (انتقال صدا در بستر اینترنت) می باشد که یک روش مناسب برای انتقال صدا با استفاده از تجهیزات شبکه به شمار می آید. برقراری ارتباط صوتی در این سیستم از طریق IP است. در واقع این روش جایگزین سیستم‌ های قدیمی شده است. بدین صورت که سیستم تلفنی VoIP با ارسال بسته های داده بر بستر اینترنت ارتباطات صوتی را برقرار می کند. این روش ارسال سیگنال صوتی را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند؛ یعنی به‌ راحتی می توان با موبایل یا کامپیوتر ارتباط برقرار کرد. بنابراین در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با ویپ، عملکرد و مزایای آن آشنا شوید.

voip یا ویپ چیست؟

تکنولوژی voip یا ویپ یک فناوری جدید است که قبل از ظهور آن برای برقراری ارتباط تلفنی از طریق شبکه‌های معمول PSTN استفاده می‌ کردند. در شبکه‌های معمول PSTN باید از خط ویژه استفاده می شد که هزینه های زیادی در بر داشت. اما در تکنولوژی voip هزینه ها کاهش پیدا کرد و تبادل اطلاعات بسیار سریع و گسترده تر شد. این تکنولوژی یکی از مهم‌ترین مواردی است که اکثر سازمان ها از آن استفاده می کنند.

نحوه کار تکنولوژی Voip به این شکل است که ابتدا صدا از طریق میکروفون گوشی به امواج الکتریکی تبدیل شده و در مرحله بعد، این امواج توسط گوشی به فایل دیجیتال تبدیل می‌ شوند. سپس اطلاعات دیجیتالی از طریق شبکه به سرورهای ویپ یا سانترال فرستاده خواهند شد. سانترال ویپ نیز بعد از شناسایی مقصد، اطلاعات دیجیتال را به گوشی ویپ مقصد ارسال می کند. در مرحله آخر، این اطلاعات توسط گوشی ویپ به امواج الکترونیکی تبدیل شده و به‌ صورت صدای آنالوگ خارج می‌ شوند. از جمله تجربه‌ های ابتدایی کشور در استفاده از تکنولوژی ویپ می توان به تماس‌های اینترنتی در پیام رسان هایی همچون یاهو، MSN و… اشاره کرد.

بررسی تکنولوژی voip
بررسی تکنولوژی voip 3

 

مزایای استفاده از تکنولوژی Voip

  • کم‌ کردن هزینه‌ های ارتباطی
  • افزایش دسترسی‌ های ارتباطی
  • پرتابل بودن یا قابلیت جا به‌ جایی داشتن
  • مقیاس‌ پذیری بالا
  • دارا بودن ویژگی های منحصر به‌ فرد برای کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ
  •  کیفیت صدای شفاف‌ تر
  • پشتیبانی و انجام‌ دادن چندین کار

کم‌ کردن هزینه‌ های ارتباطی

در رابطه با بررسی تکنولوژی voip باید گفت :

یکی از اهداف مهم شرکت‌ های کوچک و بزرگ و تمام سازمان ها این است که بتوانند هر ساله هزینه های جانبی خود را کاهش دهند. بنابراین از مهم ترین این مزایا می توان به هزینه های تبلیغات، هزینه های نیروی انسانی و همچنین هزینه های ارتباطی اشاره کرد. استفاده از سیستم VoIP جزء کاهش هزینه های ارتباطی به شمار می‌ آید. لذا در اینجا یک موضوع مهمی که درباره VoIP اهمیت بسیاری دارد این است هزینه های صورت حساب تلفنی را تا حدی کاهش می دهد. ولی توجه داشته باشید که کاهش هزینه ها هیچ وقت تضمینی نیست؛ چرا که هر کسب و کاری برای نیازهای گوناگونی شیوه های متنوعی در نظر دارد. موضوع دیگری که در این زمینه می توان به آن اطمینان داشت این است که اگر هزینه ها در ویپ کمتر نشود، بیشتر هم نخواهد شد. این صرفه جویی در هزینه به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود.

در روش مستقیم کارهایی که باید بررسی شود به شرح زیر است: هزینه های دستگاه سانترال یا PBX ، کاهش هزینه های سیم کشی، هزینه های تماس و سایر هزینه ها.

در روش غیر مستقیم هم کارهای دیگری مانند موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد: صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از دورکاری، صرفه جویی در نیروی انسانی.

افزایش دسترسی ارتباطی

علاوه بر هزینه ها که در موارد بالا به آن اشاره شد، قابلیت دسترسی، یکی از بزرگ ترین مزیت های VoIP به حساب می آید. یکی از بزرگ ترین خدمات سیستم VoIP، ویژگی مبتنی برابر یا cloud-based است که امکان برقراری تماس از هر جایی را فراهم می کند. در نتیجه ویپ محدودیت مکانی ندارد. بنابراین اگر از امکانات ارتباطی و اینترنتی مناسبی برخوردار هستید، می توانید در زمان هایی که خودتان توانایی پاسخگویی ندارید، تماس را به شخص دیگری انتقال دهید و یا اینکه دیگران از طریق پست صوتی برای شما پیغام بگذارند تا در اسرع وقت آن را چک کنید.

پرتابل بودن یا قابلیت جا به‌ جایی داشتن

شماره ای که به عنوان شماره VoIP استفاده خواهید کرد، همیشه در اختیار و مالکیت شما قرار خواهد داشت. به این صورت که اگر از لحاظ مکانی جا به‌ جا شوید و همچنین آدرس کسب‌ و کار یا منزل شما تغییر کند، می توانید همچنان شماره خود را داشته باشید.

مقیاس پذیری بالا

یکی دیگر از مزایای VoIP مقیاس پذیری بالای آن است. بنابراین قصد داریم با ذکر یک مثال مفهوم این مورد را به شما برسانیم. فرض کنید دارای کسب و کاری هستید که در حال رشد است و شما هم تصمیم دارید در شهرهای دیگر نیز شعبه داشته باشید و یا در همان شهری که هستید شعبه‌ها یا نمایندگی های دیگری را به منظور راحتی مشتریان خود افتتاح کنید. شما قبلاً یک سیستم VoIP برای شرکت خود تهیه کرده اید و حالا بدون نگرانی می توانید با بزرگ کردن بیزینس خود و بدون هزینه های زیاد، برای کارمندان و شعبه های جدید امکانات VoIP را فراهم کنید. این همان مفهوم مقیاس پذیری سیستم VoIP است که برای بزرگ شدن کسب و کار، می توانید بدون نیاز به اضافه کردن خطوط اضافی از امکانات VoIP استفاده کنید. جالب است که بدانید تلفن های تحت شبکه پاناسونیک به خوبی از عهده این کار بر می آیند.

دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ

استفاده از VoIP و به‌ کارگیری ویژگی هایی همچون انتقال تماس و پاسخگویی خودکار، برای مشتری حس نزدیکی بیشتری با کسب و کار شما به همراه دارد و این مورد زمانی امکان پذیر است که از تمامی ظرفیت های موجود در VoIP استفاده شود. سیستم VoIP با فراهم کردن مکالمه های چند نفره، به کسب و کارهای کوچک و بزرگ این امکان را می دهد تا بسیاری از افراد با یک تماس ارتباط داشته باشند و با یکدیگر یک کنفرانس تلفنی ایجاد کنند. ویژگی که در تلفن های سنتی مشاهده نخواهید کرد.

در ادامه در رابطه با کیفیت صدای شفاف تر بررسی تکنولوژی voip صحبت میکنیم:

کیفیت صدای شفاف تر

زمانی که برای اولین بار سیستم VoIP مورد استفاده قرار گرفت، مانند سایر فناوری ها بدون عیب و ایراد نبود. افت شدید کیفیت تماس باعث می شد تا صدا به طور واضح رد و بدل نشود. ولی امروزه با داشتن یک اینترنت پر سرعت و پایدار، دیگر جای نگرانی برای این موضوع نیست. حتی می توان از کیفیت بالای صدا در برخی سرویس های ارائه‌ دهنده نیز لذت برد. تماس های VoIP نیز بدون هیچ گونه تاخیر در صدا و کیفیت آن واضح و شفاف هستند، حتی در تماس های تصویری و کنفرانسی، درست بودن این موضوع کاملا قابل مشاهده است. بنابراین نقطه قوت کیفیت صدای VoIP ارتباط قوی با پهنای باند است. در نتیجه  اگر از تماس های چند نفره استفاده کنید، انعکاس صدا یا برگشت صدا را نخواهید داشت. تلفن های تحت شبکه نیز با بهره گیری از VoIP و از طریق هدست ها، صدایی شفاف تر و بهتر را برای شما فراهم می کنند.

پشتیبانی voip و انجام دادن چندین کار

برخلاف تلفن های سنتی، تلفن های VoIP می توانند به صورت هم زمان چندین فایل مانند عکس، فایل و فیلم را به صورت یکجا انتقال دهند. همچنین با استفاده از آنها می توانید با مشتریان و یا همکاران خود تماس های یک دست و یکپارچه تری را حتی در سر تا سر جهان داشته باشید.

نتیجه گیری | بررسی تکنولوژی voip

در رابطه با بررسی تکنولوژی voip در این مقاله ابتدا تعریفی از ویپ را بیان نمودیم سپس مزایای بی شمار آن را مانند کاهش هزینه های ارتباطی، افزایش دسترسی های ارتباطی و… را ذکر کردیم تا با شناخت کافی بتوانید بهترین بهره را از آن داشته باشید.

چنانچه خدماتی در راستای تلفن های voip مدنظرتون بود با کارشناسان فنی دایان نت در ارتباط باشید. 02191035153

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *