مقالات

نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه

computer network router

در رابطه با نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه باید گفت سوئیچ شبکه این امکان را به شما می دهد که بتوانید بین شبکه محلی خود و دستگاه های مختلف ارتباطی سازنده برقرار کنید. راه اندازی سوئیچ فرآیند مهمی است که کارشناسان شبکه باید در آن مهارت داشته باشند. برای راه اندازی سوئیچ شبکه لازم است که سوئیچ در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد و پیکربندی بر اساس مدل مربوطه انجام شود.

راه اندازی سوئیچ شبکه بستگی به مدلی دارد که تهیه کرده ایم و راه اندازی مدل های مختلف دارای اختلافاتی جزئی است. مدل 2960 سیسکو یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مدل هاست و به همین خاطر در این نوشتار به بررسی آن می پردازیم. راه اندازی بقیه مدل ها نیز بسیار شبیه مدل 2960 است.

برای راه اندازی سوئیچ شبکه چه چیزهایی لازم داریم؟

برای راه اندازی سوئیچ شبکه لازم است که سوئیچ خریده شده را به همراه تمام متعلقات آن داشته باشید. اکثرا این متعلقات در داخل جعبه قرار دارند، اما بعضی از فروشگاه ها نیز همه متعلقات را داخل جعبه نمی گذارند و به همین دلیل است که قبل از شروع کار راه اندازی باید تحقیق کنید که همه ملحقات را داشته باشید.

علاوه بر سوئیچ و متعلقات آن به کابل اترنت و کامپیوتر نیز احتیاج دارید. کامپیوتر مورد نیاز در اینجا یک کامپیوتر شخصی است و کابل اترنت نیز می تواند Cat 5 باشد.

نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه به زبان ساده

زمانی که برای اولین بار قصد راه اندازی سوئیچ شبکه را داشته باشید، به Express Setup احتیاج دارید و باید اطلاعاتی را در آنجا وارد کرد. این اطلاعات شامل اطلاعات ابتدایی آی پی است. هدف از این مرحله متصل کردن سوئیچ به اینترنت و روتر است. آدرس آی پی وارد شده بسیار مهم است و در مراحل بعد نیز بر اساس همین آی پی می توانید به سوئیچ دسترسی پیدا کنید.

نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه
نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه 3

تنظیمات Express Setup 

1- در ابتدای کار سوئیچ به عنوان یک سرور DHCP عمل می کند و نباید هیچ وسیله ای به آن متصل باشد. در صورتی که کامپیوتر شما دارای یک آی پی ثابت است، باید تنظیمات را به نحوی تغییر دهید که موقتا بتواند سرور DHCP را به کار ببرد.

2- سپس باید سیم برق را به سوئیچ و AC وصل کنید. روی سوئیچ تعدادی چراغ LED قرار دارند که بعد از وصل کردن سیم برق شروع به چشمک زدن می کنند. در اینجاست که یک مجموعه تست های اولیه برای اطمینان از سلامت سوئیچ انجام می شود.

3- اگر مشکلی در این آزمایش ها وجود داشته باشد، چراغ ال ای دی روشن می ماند و چشمک نمی زند. در این حالت، سوئیچ مشکلی اساسی دارد و سریعا باید نمایندگی آن را مطلع کرد.

4- سپس باید دکمه Mode را به مدت زمان 3 ثانیه فشار دهید. زمانی که تمامی ال ای دی ها سبز شدند و شروع به چشمک زدن کردند، می توانید این دکمه را رها کنید.

5- در این مرحله لازم است که کابل Cat 5 را به پورت اترنت در سوئیچ و همچنین پورت کامپیوتر خود اتصال دهید. باید ال ای دی در هر دو پورت به رنگ سبز درآید. در اینجاست که باید 30 ثانیه صبر کنید و سپس در مرورگر کامپیوتر خود آدرس IP 10.0.0.1 را وارد کنید.

6- اینک باید یک سری اطلاعات را در تنظیمات شبکه وارد کنید. در VLAND IP Management Interface عدد 1 در حالت پیش فرض وجود دارد که با تغییر این عدد می توانید برای مدیریت سوئیچ اقدام کنید. زمانی که این عدد را تغییر دادید، صاحب یک آی پی اختصاصی می شوید. در قسمت آدرس آی پی باید آی پی سوئیچ را وارد کنید و در قسمت Subnet Mask IP لازم است که در فهرست باز شده Subnet Mask را انتخاب کنید. در قسمت Default Gateway نیز آی پی روتر را درج کنید و سپس در بخش Switch Password رمز مربوطه را وارد کنید. سپس رمز را در کادر تایید دوباره وارد کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

7- در این مرحله نیز باید یک مجموعه اطلاعات تنظیماتی را وارد کنید. در اینجا می توانید نامی را برای سوئیچ انتخاب کنید که این نام نباید از 31 کاراکتر بیشتر باشد. نام شخصی را که از سوئیچ استفاده خواهد کرد در قسمت تماس سیستم درج کنید و در بخش مکان سیستم نیز اطلاعات مرتبط را وارد کنید. در قسمت SNMP نیز باید Enable را فعال کنید تا پروتکل SNMP فعال شود. اینک باید دکمه Submit را بزنید و تنظیمات را ذخیره کنید. 

فرآیند نوسازی آدرس آی پی مربوط به کامپیوتر شخصی 

بعد از اینکه Express Setup را با موفقیت تمام کردیم، لازم است که وارد مرحله نوسازی آدرس آی پی لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی خود شویم. اگر می خواهید آدرس آی پی پویا اختصاص دهید، سوئیچ را باید از کامپیوتر خود جدا کنید و آن را دوباره به شبکه اتصال دهید. در اینجاست که سرور DHCP یک آدرس جدید به کامپیوتر شما اختصاص خواهد داد. اگر هم آی پی ثابت نیاز دارید، به تنظیمات قبل تغییر وضعیت دهید.

مدیریت سوئیچ 

بعد از انجام مراحل فوق و نصب سوئیچ، اینک نوبت به مدیریت سوئیچ می رسد. ساده ترین راه برای این کار استفاده از مدیر دستگاه است که در داخل حافظه سوئیچ جای دارد. با استفاده از مدیر دستگاه می توانید تنظیمات را به سرعت انجام دهید. البته مدیر دستگاه برای تنظیمات پیشرفته تر جواب نمی دهد و برای این کار لازم است از نرم افزار Cisco Network Assistant استفاده کنید.

چگونه نرم افزار Cisco Network Assistant را دانلود کنیم؟

این نرم افزار را می توان به صورت رایگان در سایت سیسکو دانلود کرد. این نرم افزار دارای گزینه های پیشرفته ای برای مدیریت و تنظیم چندین دستگاه است. البته توجه داشته باشید که برای دانلود این نرم افزار لازم است که در سایت سیسکو یک اکانت ایجاد کنید و بعد از ایجاد اکانت  می توانید اقدام به  دانلود این نرم افزار کنید.

در این نوشتار سعی شد نحوه راه اندازی سوئیچ شبکه به زبان ساده آموزش داده شود. برای دریافت جزئیات بیشتر می توانید به جستجو در  گوگل بپردازید. آیا شما هیچ تجربه ای در زمینه راه اندازی سوئیچ شبکه دارید؟ تجارب و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

جهت خدمات مربوطه نیز می توانید با واحد پشتیبانی دایان نت در تماس باشید، کارشناسان 24 ساعته 7 روز هفته در خدمت شما هستند. 02191035153

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *