آموزشی

تنظیمات سیپ ترانک مخابرات برای سیستم تلفنی ایزابل

1 1

تنظیمات سیپ ترانک مخابرات برای سیستم تلفنی ایزابل

SIP Trunk نوعی لینک ارتباطی بوده و مبتنی بر پروتکل SIP  میان دو مرکز تلفن است. حال این دو تلفن می توانند متعلق به یک مرکز خصوصی باشند. همچنین ممکن است مخصوص یک شرکت یا سازمان باشند. حتی این امکان وجود دارد که یکی از این دو، مرکز تلفن مخابراتی و دیگری سازمانی یا شرکتی باشد. استفاده دیگر SIP Trunk  این است که می توان از آن به منظور انتقال صدا، تصویر و یا کنفرانس های صوتی یا تصویری استفاده کرد. همچنین امکان برقراری ارتباط بین برنامه های کاربردی را هم ممکن می سازد.

تنظیمات سیپ ترانک مخابرات برای سیستم تلفنی ایزابل

برای اینکه بتوان بین تلفن های دو مرکز، ارتباط SIP Trunk برقرار کرد، باید تلفن های هر دو مرکز، از پروتکل SIP پشتیبانی کنند.

راه انداختن Trunk SIP هزینه های پایین تری نسب به خطوط سنتی مخابراتی دارد. همچنین راه اندازی آنها نیز به راحتی صورت می گیرد. با توجه به گسترش شبکه های کامپیوتری در سراسر کشور، تمام شرکت های مخابراتی اقدام به واگذاری خطوط مخابراتی مبتنی بر SIP Trunk کردند. این موضوع باعث شد که خطوط E1 یا PRI که سال ها استفاده می شدند کاهش پیدا کنند. این خطو هزینه های زیادی را هم به کاربران وهم به مخابرات تحمیل می کردند.

خطوط 5 یا 8 رقمی  چه مزایایی دارند؟

این خطوط باعث افزایش اعتبار شرکت شده، اعتماد مشتریان را جلب می کند، روند بازاریابی را تسهیل کرده و منجر به فروش بیشتر می گردد. خطوط سیپ ترانک به دلیل کانال های تعداد بالا که معمولاً بیشتر از 30 کانال هستند، باعث می شوند که تعداد خطوط بیشتر شده و کمتر اشغال شوند.

در خطوط سیپ ترانک که طول رقم های آن 8 تاست، می توان به هر بخش داخلی، یک شماره دلخواه اختصاص داد.

از ویژگی های مهم سیپ ترانک مخابرات این است که می توان ارتباط خطوط را فقط با یک زوج سیم برقرار کرد. به این ترتیب حتی اگر تعداد خطوط بیش از 30 عدد باشد هم، به بیشتر از یک زوج سیم نیاز نخواهد بود.

تجهیزاتی که در راه اندازی خطوط سیپ ترانک نیاز هستند؟

از جمله این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مودم مخابراتی ( SHDSL.Bis)
  • سرور VOIP
  • گوشی های IP Phone یا تلفن های نرم افزاری مثل 3CX phone ,Xlite,…
  • پسیو شبکه مثل کابل کشی و تجهیزات سوئیچ شبکه

راه اندازی sip trunk

زوج سیمی به دو صورت VDSL (برخی مراکز تجاری) یا G.SHDSL.bis وجود دارد. امکان برقراری ارتباط شبکه ای بین مشترک تا مخابرات به وسیله این زوج سیمی و فیبر(FTTH) صورت می گیرد. این ارتباط در محل مشترک تا مخابرات، به وسیله مودم صورت می گیرد.

تنظیمات این گونه مودم ها معمولاً به شکل Bridge بوده و بین دو نقطه، تنها یک ارتباط لایه دو برقرار می شود.

لینک DSL روی مودم های مختلف با عبارات متفاوتی می باشد. اگر LED مربوط به این DSL، ثابت باشد، بین دو نقطه ارتباط پسیو صورت می گیرد. اما اگر نمایشگر به صورت DSL خاموش یا چشمک زن شود، یعنی این ارتباط قطع شده و تا وقتی که این مشکل برطرف نشود، امکان انجام هیچ گونه اقدامی روی تنظیمات کارت شبکه و ترانک وجود نخواهد داشت.

تنظیمات کارت شبکه سرور

برای اینکه بتوان اقدامی جهت تنظیمات شبکه انجام داد، به 2 کارت شبکه بر روی سرور تلفنی نیاز است. یکی از این کارت ها به منظور ارتباط با شبکه داخلی بوده و دیگری برای ارتباط با سیپ ترانک مخابرات خواهد بود.

بعد از اینکه سرویس SIP ترانک مخابرات را تهیه کردید، سه IP به شما تعلق می گیرد. که یکی متعلق به شما و یکی برای IP گیتوی است که این دو IP، در قالب ip/30 هستند. یکی از آنها باید روی سرور ایزابل شما و دومی به عنوان گیتوی سرور ایزابل شما قرار داده شود. یکی از IP های باقیمانده، آدرس سرور SBC مخابرات می باشد.

نکته :اگر کارت شبکه اولی، IP Gateway نداشته باشد، این امکان هست که بتوان Gateway را نیز روی کارت شبکه تنظیم کرد. اما اگر کارت اولی،  Gateway داشته باشد، نمی توان Gateway را به کارت شبکه اضافه کرد، در این صورت باید یک Route روی سرور اضافه کرد. به این منظور، باید فایل etc/sysconfig/network-scripts/X را به وسیله winscp باز کرده و خط زیر به آن اضافه شود.

via ( Gateway IP ) dev X ( SBC IP )

در اینجا X همان اسم کارت شبکه شماست. زمانی که به برنامه winscp دسترسی نداشته باشید، می توان توسط کارمند NMTUI، به روش دستی، اقدام به تنظیم آی پی و گیت کرد. این تعویض باید در محیط کنسول لینوکس انجام شود. بعد از اتمام این مراحل، برای ریستارت سرویس شبکه با کامند service network restart اقدام کنید.

اگر تنظیمات گفته شده، به درستی انجام شده باشد، باید بتوان از سرور ایزابل خود سرور مخابرات را پینگ کرد. اگر اینطور نبود، باید تنظیمات شبکه دوباره بررسی شود.

تنظیمات ترانک در ایزابل

برای ساختن ترانک، ابتدا یک ترانک از نوع سیپ ساخته و اسم دلخواهی را برای آن انتخاب می کنیم. این کار را از مسیر زیر انجام می دهیم:

PBX -> PBX Configuration -> Trunks -> Add SIP Trunk

3 1

تنظیمات قسمت Outgoing Setting

در این قسمت هم یک Trunk name هست که باید یک نام به انتخاب خوب برای ترانک بگذارید. اما حواستان باشد که نام اصلی ترانک همانی است که در Outgoing Setting وارد می کنید.

بخش peer detail را مثل شکل پایینی پر می کنیم. همین تنظیمات به منظور راه انداختن ترانک کافی است. نهایتاً روی submit change کلیلک و تنظیمات را apply کنید.

4 1

سپس به منوی pbx->tools->asterisk-cli بروید و برای اجرای دستور sip show peers اقدام کنید.

5 1

اگر مراحل بالا را اجرا کردید و سرانجام دیدید که ترانک در بخش   status ok نوشته شده، به این معنی است که

چنانچه در مقابل نام ترانک در قسمت status  نوشته شده بود ok، یعنی اینکه ترانک به درستی ایجاد شده است.

6 1

پس از اینکه ترانک ساخته شد، به منظور برقرار کردن تماس ورودی و خروجی، باید inbound و outbound را تعریف کنید.

در بخش Outbound Route -> Dial Patterns با در نظر گرفتن نیازی که دارید، الگوها را بنویسید و در بخش

Trunk Sequence for Matched Routes  اقدام به انتخاب ترانک ساخته شده می کنیم.

در قسمت Inbound Route یک مسیر تماس ورودی ایجاد کنید که مقصد آن یک داخلی یا IVR باشد تا به این ترتیب، زنگ خور خط سیپ ترانک را به سمت آن بفرستید تا قادر باشید تماس های ورودی را از طریق آن پاسخ دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *