مقالات

رتبه بندی شرکت‌های نرم افزاری ایران

رتبه بندی شرکت‌های نرم افزاری ایران

هر شرکت بزرگ و کوچکی که در حال فعالیت است از طرف مردم یا شرکت‌های برتر رتبه بندی می‌شود. شرکت‌های نرم افزاری هم یکی از این شرکت‌ها می باشد. در ادامه این مقاله درباره رتبه بندی شرکت‌های نرم افزاری ایران بحث و گفتگو خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

این رتبه بندی به شما امتیازاتی می‌دهد که به ارتقای کسب و کار شما کمک می‌کند. برای مثال می‌توانید در مناقصات دولتی شرکت کنید. اگر شرکتی دارید که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، می‌توانید نسبت به رتبه بندی شرکت نرم افزاری خود اقدام کنید.

سه عامل در محاسبه اندازه یک شرکت نرم افزاری موثر است:


محاسبه ضریب درآمد


میزان درآمد مشمول مالیاتی که توسط اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه نهایی مالیاتی شرکت ها اظهار می‌شود، ملاک محاسبه ضریب درآمد است. معدل دو سال مالی آخر فعالیت ملاک ارزیابی است. برای شرکت‌هایی که کمتر از دو سال فعالیت دارند، اولین اظهارنامه مالیاتی مبنای امتیازدهی است.


تعداد نیروی انسانی


میزان دستمزد و حقوق مندرج در جدول مربوط به دستمزد پرداختی در اظهارنامه مالیاتی ملاک ارزیابی نیروی انسانی شرکت می‌باشد. در صورتی که شرکت‌ها نتوانند جدول حقوق و دستمزد را پر کنند، کلیه حقوق‌ها در دفترچه بیمه ثبت می‌شود.


محاسبه ضریب رضایت مشتری


میزان رضایت مشتری بر اساس میزان جریمه محاسبه می‌شود.

45ل5بی4

شرکت نرم افزار چیست؟

نرم افزار مجموعه‌ای از برنامه‌ها، فرآیندها و اسکریپت‌های کامپیوتری است که مسئول انجام وظایف مختلف در یک سیستم کامپیوتری هستند. کلمه “نرم افزار” برای اولین بار توسط جان توکی در سال 1958 استفاده شد. در سطح اول، نرم افزار کامپیوتری از زبان ماشین تشکیل شده است که از گروهی از روتین‌های دودویی تشکیل شده است که دستورالعمل‌ها را برای پردازنده توصیف می‌کند. دستورالعمل‌های پردازنده، دستورالعمل‌های سخت‌افزار رایانه را به ترتیب از پیش تعیین‌شده ترجمه می‌کنند. به طور خلاصه، نرم افزار کامپیوتر زبانی است که توسط کامپیوتر استفاده می‌شود. آیا نرم افزارهای کامپیوتری انواع مختلفی دارند و انواع اصلی آن کدامند؟
نرم افزارها را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف طبقه بندی و تقسیم بندی کرد و دانشمندان علوم کامپیوتر بر اساس جنبه‌های مختلف نرم افزار تقسیم بندی‌های مختلفی از این جنبه فنی ارائه کرده‌اند.
با توجه به اینکه هر بخش باید فلسفه و فوایدی داشته باشد و از طرفی می‌توان برنامه را بر اساس پارامترهای فنی و دو قاعده طبقه بندی کرد، نتیجه می‎شود که برنامه را باید از نقاط مختلف در نظر گرفت، طبقه بندی و تحلیل کرد. زوایای و جنبه‌های فنی و قوانین برنامه در حال روشن شدن است.

انواع نرم افزار

نرم افزارهای پایه(Programming Software) :

این دسته از نرم افزارها، یکی از انواع معمول، شناخته شده و مورد علاقۀ کاربران در میان نرم افزار های کامپیوتری است . این نرم افزار در قالب ابزار بوده و به برنامه نویس در نوشتن برنامه های کامپیوتری کمک می کند.

نرم افزارهای سیستمی(System Software) :

این گونه از نرم افزارها به راه اندازی و اجرای سخت افزار رایانه ای و سیستم رایانه، کمک می کنند. نرم افزارهای سیستمی به سیستمهای عامل، درایورها، سرورها و برنامه های جانبی سیستمی(utilities) اطلاق می شود.

نرم افزارهای کاربردی(Application Software) :

این قسم از نرم افزارها، کاربر نهایی را قادر می سازد تا امور معینی را به انجام رساند. نرم افزارهای مربوط به کسب و کار، پایگاههای داده و نرم افزارهای آموزشی، برخی از اشکال نرم افزارهای کاربردی هستند.

اساس رتبه بندی

رتبه بندی شرکت های نرم افزاری بر اساس قانون شرکت‌های رایانه‌ای یا خدمات فناوری اطلاعات ارائه شده توسط شورای عالی اطلاعات است. ارزیابی یا گواهی عملکرد عوامل معیاری برای سنجش عملکرد شرکت‌های نرم افزاری بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط معاونت رئیس جمهور و سازمان بودجه است. می‌توان گفت که رتبه بندی نوعی معیار برای سنجش شرکت‌ها است.

به موسسات و شرکت هایی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت قانونی رسیده و دارای اسانامه، همچنین موضوع ثبت شده در اساسنامه صرفا در زمینه IT و نرم افزار باشد، شرکت‌های نرم افزاری گفته می‌شود.

شرایط اخذ رتبه

شرکت‌های فناوری اطلاعات و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای شرکت در مناقصه باید رتبه فناوری اطلاعات را دریافت کنند. نمره انفورماتیک توسط شورای عالی انفورماتیک صادر می‌شود و یک سال اعتبار دارد. دارندگان هر سال بعد از مهر انفورماتیک باید نسبت به تمدید رتبه انفورماتیک و ارتقاء رتبه انفورماتیک اقدام کنند.
شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار در صورتی رتبه بندی و گواهی می‌شوند که شرکت متقاضی مدارک لازم برای اخذ رتبه فناوری اطلاعات را داشته باشد. حال شرایط اخذ رتبه «انفورماتیک» چیست؟
شرکت برای اخذ رتبه انفورماتیک پس از ثبت شرکت باید دارای منابع انسانی مورد تایید ساجات باشد. بر اساس ماده 3 قانون شهرها، مدیرعامل باید حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس و دفترچه بیمه شرکت دارای دو نفر متخصص با مدرک تحصیلی مناسب باشد.
تمام وقت بودن مدیر عامل و حضور در لیست بیمه الزامی می‌باشد، مهم این است که اگر مدیرعامل بازنشسته دولتی یا نیمه دولتی باشد نیازی به حضور در لیست بیمه نیست. مدیر اجرایی با مدرک تحصیلی کمتر از لیسانس باید یک سال بیمه از شرکت دارنده مدرک داشته باشد.
در صورتی که کارشناس مانیتورینگ مدرک لازم را نداشته باشد، شرکت می‌تواند در صورتی که 20 درصد رشته تحصیلی دانشگاه مشابه رشته کامپیوتر پایه باشد، متخصص با مدرک کارشناسی معرفی کند. اصل مطلب تایید کارشناس تحقیق است و در صورت عدم وجود مدرک تحصیلی مربوطه بر عهده کارشناس ساجات می باشد.

محاسه امتیازات جهت گرفتن رتبه انفورماتیک بسیار مهم است. سازمان برنامه و بودجه گواهینامه صلاحیت پیمانکاری شرکت‌های نرم افزاری را بر اساس امتیاز اخذ شده تعیین می‌کند.

اغلب شرکت‌ها برای اینکه بتوانند در گروه های بالاتری رتبه بگیرند، مثلا بتوانند رتبه 4 را اخذ نمایند، چالش‌های بیشماری دارند.

کلام آخر

در این مقاله سعی بر این شد که شما را با شرکت‌های نرم افزاری و نرم افزار آشنا کنیم. همه شرکت‌ها برای این که بتوانند اعتبار و اصالت خود را نشان دهند سعی می‌کنند بین شرکت‌های دیگر، بهترین رتبه را دریافت کنند. دریافت رتبه بالا باعث افزایش اعتبار می‌شود. هر کسی که در دنیای نرم افزار و کامپیوتر قرار دارد همیشه سعی می‌کند تا بهترین برند و شرکت که دارای رتبه بلایی می باشد را انتخاب کند.

در ادامه می توانید سری به مقاله بررسی کامل شرکت پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری بزنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *